DEKRET
W SPRAWIE FORMACJI STAŁEJ
KAPŁANÓW ARCHIDIECEZJI LUBELSKIEJ
Lublin, 15 sierpnia
2013 r. - Nr 588/Gł/2013 - Abp Stanisław Budzik
«Przypominam ci, abyś rozpalił na nowo
charyzmat Boży, który jest w tobie. (...) Nie zaniedbuj w sobie
charyzmatu, który został ci dany za sprawą proroctwa i przez nałożenie
rąk kolegium prezbiterów. W tych rzeczach się ćwicz, cały im się oddaj,
aby twój postęp widoczny był dla wszystkich. Uważaj na siebie i na
naukę, trwaj w nich! To bowiem czyniąc i siebie samego zbawisz, i tych,
którzy cię słuchają» (2 Tm 1, 6 oraz 1 Tm 4, 14-16).
Te słowa Apostoła Narodów, przypomniane przez bł. Jana Pawła II w
posynodalnej Adhortacji Apostolskiej Pastores dabo vobis z 25 marca
1992 r. wzywają nas kapłanów do podjęcia wysiłku nieustannej formacji,
która jest wyrazem naszego dążenia do świętości jako chrześcijan, a
równocześnie przywołują prawdę o naszym nowym sposobie poświęcenia
Bogu, którym jest sakrament święceń. Sakrament ten uczynił nas żywymi,
osobowymi narzędziami Chrystusa, Wiecznego Kapłana (por. Pastores dabo
vobis 20). Formacja stała jest więc naszym obowiązkiem, wynikającym z
sakramentu chrztu i sakramentu święceń. Nikt nie jest w stanie zastąpić
naszej woli w podjęciu się tej formacji, przez którą Bóg mocą Ducha
Świętego przemienia nas na obraz swojego Syna.
Formacja stała jest szczególnym wyrazem i nakazem wierności, jakiej
kapłan powinien dochować swej posłudze, gdyż dar Ducha Świętego
udzielony wraz z sakramentem nie zwalnia od trudu, lecz ma pobudzić
kapłana, aby w sposób wolny i odpowiedzialny z Duchem tym współpracował
i w ten sposób odpowiedział na dar otrzymanego powołania. Formacja ta
jest przejawem miłości do powołującego Zbawiciela i do Ludu Bożego,
który został nam powierzony. W obecnej chwili jest ona szczególnie
ważna, aby właściwie odczytać znaki czasu i odpowiedzieć na nowe
potrzeby wiernych, ze względu na zachodzące przemiany społeczne i
kulturowe, na jawiące się nowe szanse ewangelizacji, a jednocześnie
nowe zagrożenia.
Integralność osoby ludzkiej i płynąca stąd konieczność całościowego
ujęcia problemu nakazują, aby w równym stopniu zwrócić uwagę na
wszystkie aspekty formacji. W szczególności kapłan, w codziennych
spotkaniach z wiernymi, powinien kształtować w sobie ludzką wrażliwość,
która pozwala mu rozumieć potrzeby ludzi, służyć im pomocą oraz dzielić
ich nadzieje i oczekiwania. Dążenie do ludzkiej dojrzałości jest
szczególnym wyrazem jedności z wiernymi oraz umacnianiem fundamentu, na
którym Chrystus Pan postanowił zbudować w sercu kapłana prawdziwą
świątynię Ducha Świętego. Wznoszenie tej duchowej świątyni to
ustawiczny wzrost życia duchowego kapłanów, zwłaszcza modlitwy i
medytacji towarzyszącej wszelkim apostolskim działaniom. Natomiast
systematyczne studium pozwala kapłanowi zapoznać się osobiście z
autentycznym bogactwem nauczania Kościoła, sumiennie pełnić posługę
słowa, głosić je bez błędów i dwuznaczności, a przez to pełniej
uczestniczyć w prorockiej misji Chrystusa i być włączonym w tajemnicę
Kościoła – Nauczyciela prawdy.
Wszystko to kapłan powinien czynić z pasterskiej miłości, którą
Chrystus – Dobry Pasterz – podzielił się z nim w sakramencie święceń.
Ta miłość pasterska pobudzająca do stałego odnawiania Bożego charyzmatu
pozwala kapłanowi przezwyciężyć pokusę sprowadzenia swej posługi do
jałowego i czysto zewnętrznego aktywizmu, do bezdusznego świadczenia
usług, nawet jeśli mają one charakter sakralny czy duchowy, do pracy
zawodowej wykonywanej na zlecenie organizacji kościelnej. Tak pojęta i
umotywowana formacja stała musi towarzyszyć wszystkim kapłanom,
niezależnie od wieku, stażu kapłańskiego, stanowisk i godności oraz
charakteru posługi.
Mając to wszystko na uwadze i wypełniając obowiązujące przepisy
Kościoła powszechnego oraz naszego ustawodawstwa partykularnego,
niniejszym dekretem przypominam i raz jeszcze ogłaszam, jako
obowiązujące wszystkich członków Lubelskiego Prezbiterium, poniższe
zasady stałej formacji duchowieństwa.
WSZYSCY KAPŁANI
W zakresie formacji duchowej i pastoralnej każdy kapłan ma obowiązek:
- Pogłębiać ducha
modlitwy poprzez wierne sprawowanie sakramentów oraz Liturgii godzin.
- Uczestniczyć każdego
roku w przynajmniej trzydniowych rekolekcjach zamkniętych; zachęca się
też, aby organizować rekolekcje rocznikowe, zwłaszcza z okazji
okrągłych rocznic święceń.
- Uczestniczyć w
dekanalnych dniach skupienia organizowanych przez dziekanów i
dekanalnych ojców duchownych.
- Uczestniczyć w dwóch
spotkaniach formacyjnych, organizowanych corocznie w regionach
duszpasterskich Archidiecezji, a także w Duszpasterskich Wykładach
Akademickich organizowanych przez Katolicki Uniwersytet Lubelski i
wydziały Kurii Metropolitalnej.
- Często korzystać z
sakramentu pokuty.
- Troszczyć się o
wzrost kapłańskiej wspólnoty poprzez organizowanie i uczestnictwo w
spotkaniach koleżeńskich, zwłaszcza w rocznicę święceń, z okazji
jubileuszów oraz imienin.
- Otaczać szacunkiem
strój duchowny, którego noszenie jest okazją do dawania świadectwa
wiary i formą ewangelizacji.
KAPŁANI DO SIÓDMEGO ROKU PO ŚWIĘCENIACH
Dla stałego podnoszenia poziomu duchowego, intelektualnego i
pastoralnego kapłanów do siódmego roku kapłaństwa włącznie ustala się,
co następuje:
- W ciągu pierwszego
roku posługi kapłani pozostają w stałym kontakcie z opiekunem i ojcem
duchownym z ostatniego roku formacji seminaryjnej. W przypadku, gdy
opiekun lub ojciec duchowny przestali pełnić swe dotychczasowe funkcje
w Seminarium, Wikariusz biskupi ds. formacji kapłańskiej za zgodą
Rektora Seminarium wskazuje inne osoby z grona formatorów
seminaryjnych, które będą odpowiedzialne za formację neoprezbiterów.
Zadaniem opiekuna i ojca duchownego jest też kontakt z proboszczem
neoprezbitera przez cały pierwszy rok posługi nowo wyświęconego
kapłana. Oprócz kontaktu z wyżej wymienionymi formatorami
neoprezbiterzy uczestniczą w spotkaniach studium formacji kapłańskiej
wraz ze starszymi rocznikami.
- Księża uczestniczą w
dwudniowych zjazdach studium formacji kapłańskiej, które odbywają się
trzy razy w roku, najczęściej w piątek wieczorem i w sobotę do
południa. Niekiedy mogą to być inne dni tygodnia, jeśli są one bardziej
odpowiednie dla większości uczestników studium. Pierwszy dzień
poświęcony jest formacji duchowej (dzień skupienia), a drugi formacji
intelektualnej, która ma formę wykładu i zajęć warsztatowych.
Uczestnictwo w zjazdach i zdanie egzaminu końcowego studium, który
odbywa się na zakończenie siódmego roku formacji, jest jednym z
warunków powierzenia w przyszłości przez biskupa diecezjalnego funkcji
proboszcza.
- Z udziału w
warsztatowej i wykładowej części studium zwolnieni są ci kapłani,
którzy uczestniczą w dziennych lub zaocznych studiach doktoranckich.
Nie zwalnia ich to jednak z udziału w dniach skupienia, związanych ze
studium formacji kapłańskiej. Z egzaminu końcowego studium formacji
stałej zwolnieni są kapłani posiadający co najmniej stopień naukowy
licencjata nauk kościelnych.
- Przed rozpoczęciem
każdego roku akademickiego ogłaszany będzie szczegółowy program studium
formacji stałej.
- Nad organizacją i
przebiegiem formacji czuwa Wikariusz biskupi ds. stałej formacji
kapłanów.
Powyższe zasady obowiązują
od 1 września 2013 r.
Przypominając obowiązki zawarte w dokumentach Stolicy Apostolskiej i
statutach naszego Synodu Diecezjalnego, życzę wszystkim kapłanom,
służącym swoją pracą, modlitwą i cierpieniem Ludowi Bożemu w
Archidiecezji Lubelskiej, wzrostu w łasce i mądrości u Boga i u ludzi
oraz polecam ich wstawiennictwu Matki Kapłanów.
Na radość i trud stałej troski o formację kapłańską z serca błogosławię.
|
+
Stanisław Budzik
Arcybiskup
Metropolita Lubelski |
ks. Wojciech
Pęcherzewski
Kanclerz |
|
|