WSKAZANIA
DUSZPASTERSKO-KATECHETYCZNE DOTYCZĄCE PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU BIERZMOWANIA NA TERENIE ARCHIDIECEJI LUBELSKIEJ
Archidiecezjalna
Komisja do Spraw Duszpasterstwa Ogólnego
Wydział do Spraw Wychowania Katolickiego
Lublin, 27 sierpnia 2001 r.
1. Wiek kandydatów do sakramentu
bierzmowania.
Kodeks Prawa Kanonicznego w kan. 889 § 1 stwierdza: „Zdatnym do
przyjęcia sa-kramentu bierzmowania jest każdy i tylko ten, kto został
ochrzczony, a nie był bierzmowa-ny”. Zaś w kan. 891 KPK wyjaśnia, że:
„Sakrament bierzmowania wierni powinni przyjmo-wać w pobliżu wieku
rozeznania, chyba, że Konferencja Episkopatu określiła inny wiek, albo
istnieje niebezpieczeństwo śmieci, lub zdaniem szafarza, co innego
doradza powyższa przy-czyna”.
Zatwierdzone przez Konferencję Episkopatu Polski w Łowiczu (21 czerwca
2001) Polskie Dyrektorium Katechetyczne (PDK) ustala, że „katecheza
młodzieży gimnazjalnej wiąże się z (...) przygotowaniem do przyjęcia
sakramentu bierzmowania (...), który winien być udzielany młodzieży
uczęszczającej do klas trzecich gimnazjów” (107).
2. Czas przygotowania do
sakramentu bierzmowania.
Przygotowanie do sakramentu bierzmowania powinno trwać trzy lata. W
okresie po-czątkowym wskazane jest minimum roczne przygotowanie.
Rozpoczyna się pod koniec klasy II gimnazjum i trwa przez całą klasę
III gimnazjum. Sakrament bierzmowania udzielany jest pod koniec klasy
III gimnazjum.
W wyjątkowych sytuacjach, szczególnie w parafiach wiejskich, można
zorganizować przygotowanie do sakramentu bierzmowania raz na kilka lat
i objąć nim klasę II i III gimna-zjum oraz pierwsze klasy szkoły
średniej.
3. Miejsce przygotowania
kandydatów do sakramentu bierzmowania.
Katechizm Kościoła Katolickiego wyraźnie wskazuje na parafię jako
miejsce przygo-towania do tego sakramentu: „Katecheza przed
bierzmowaniem powinna także starać się obu-dzić zmysł przynależności do
Kościoła Jezusa Chrystusa, zarówno do Kościoła powszechne-go, jak i
wspólnoty parafialnej. Na tej ostatniej spoczywa szczególna
odpowiedzialność za przygotowanie kandydatów do bierzmowania” (KKK
1309).
Polskie Dyrektorium Katechetyczne przypomina, że: „parafia jest
uprzywilejowanym miejscem dla katechezy przygotowującej do przyjmowania
sakramentów świętych” (PDK 107).
Zatem właściwym miejscem przygotowania młodzieży do sakramentu
bierzmowania jest parafia zamieszkania kandydata, z uwzględnieniem
internatów i szkół zamkniętych.
Do sakramentu bierzmowania dopuszcza proboszcz z parafii zamieszkania
kandydata lub wyznaczony przez niego ksiądz.
Nadzwyczajne przygotowanie do sakramentu bierzmowania poza parafią (np.
archika-tedra lubelska), dotyczy tylko osób nie objętych katechizacją,
czyli powyżej 18 roku życia, za pisemną zgodą proboszcza zamieszkania
kandydata.
Katecheta w szkole nie przygotowuje bezpośrednio do sakramentu i nie
jest osobą dopuszczającą do sakramentu bierzmowania. W wyjątkowych
sytuacjach może to uczynić, ale tylko za wyraźną zgodą proboszcza
zamieszkania kandydata. Jednak jednym z warunków dopuszczenia do
sakramentu bierzmowania jest opinia katechety kandydata.
4. Sposób przygotowania do
sakramentu bierzmowania.
Biorąc pod uwagę fakt, że na katechezy sakramentalne w parafii będą
uczęszczać uczniowie, którzy mają katechezę w szkole, spotkania
katechetyczne przy parafii nie mogą być kolejną godziną religii, „nie
mogą być powtarzaniem tego, co już zostało zrobione w ra-mach szkolnej
katechezy, ale czymś innym, dopełniającym szkolną katechezę,
uwzględniają-cym mentalność młodych, dającym im poprzez celebrację
doświadczyć sacrum, przeżywania, modlitwy, dyskusji, rozmowy,
odkrywania im miejsca i zadań w Kościele (por. PDK 107).
5. Program rocznego
(minimalnego) przygotowania do sakramentu bierzmowania.
Przygotowanie do bierzmowania rozpoczyna się pod koniec klasy II
gimnazjum. Młodzież tych klas na zorganizowanym spotkaniu (w ramach
parafii zamieszkania) w Niedzielę Palmową składa swoje prośby (np.
forma podania) o przyjęcie do grona kandydatów do bierzmowania na ręce
księdza proboszcza.
Po Niedzieli Palmowej w parafii odbywa się „Spotkanie wstępne”
kandydatów do bierzmowania, na którym uroczyście wręcza się im indeksy
z programem przygotowania i omawia się propozycje na wakacyjne
pogłębienie życia religijnego (np. oaza, pielgrzymka, rekolekcje) oraz
zachęca do udziału w katechezie szkolnej, a szczególnie w katechezach
sakramentalnych w parafii w nowy roku szkolnym (tj. III klasa
gimnazjum). Na tym spotkaniu należy podać termin spotkania
wrześniowego. Wskazane jest, aby w tym spotkaniu uczestni-czyli także
rodzice kandydatów.
W roku szkolnym odbywają się comiesięczne spotkania (np. w pierwszy
piątek miesiąca). Mogą być one prowadzone według schematu: Msza św.,
konferencja, praca w małych grupach. Zgodnie z Polskim Dyrektorium
Katechetycznym „osobami odpowiedzialnymi za formację młodzieży
przygotowującej się do sakramentu bierzmowania są kapłani, katecheci,
animatorzy wywodzący się z kościelnych ruchów młodzieżowych” (PDK 107).
Dlatego też w procesie przygotowania kandydatów do bierzmowania
powinni brać udział animatorzy i lide-rzy różnych grup czy
organizacji parafialnych. Wskazane jest, aby proboszcz lub delegowany
przez niego ksiądz przed każdym spotkaniem z kandydatami do
bierzmowania odbył spotka-nie z zespołem prowadzącym, celem omówienia
spotkania. Konkretne jednak formy pracy duszpasterskiej powinni
wypracować miejscowi duszpasterze z uwzględnieniem warunków
duszpasterskich swoich parafii.
System przygotowania kandydatów do bierzmowania jest oparty o materiały
Wypłyń na głębię. Materiały te składają się z refleksji dla kandydata
do bierzmowania i materiałów dla katechety, które stanowią dwie
dopełniające się części.
Proponowane
tematy spotkań w cyklu jednorocznym:
A. Pierwsze spotkanie – wrzesień.
Temat: Kim jest człowiek?
Proponowane katechezy:
Kim jestem? Dokąd
zmierzam?
Moja
historia.
Co jest
najważniejsze?
Zadania apostolskie:
B. Drugie spotkanie –
październik.
Temat: Moja odpowiedzialność za
wiarę.
Proponowane katechezy:
Rozmawiaj ze mną.
W
jakiego Boga wierzysz?
Na czym
buduję.
Zadania apostolskie:
- Zachęcić młodzież do
udziału w nabożeństwach różańcowych.
C. Trzecie spotkanie – listopad.
Temat: Bóg kocha ciebie i ma wobec
ciebie wspaniały plan.
Proponowane katechezy:
Kim jesteśmy?
Nie
jest dobrze, żeby mężczyzna był sam.
Wartość
przyjaźni.
W
poszukiwaniu miłości.
Rodzina
– mój dom.
Zadania apostolskie:
- Zachęcić młodzież do
odwiedzania cmentarza, modlitwy za zmarłych (wytłumaczyć odpusty
związane z odwiedzinami cmentarza i modlitwą za zmarłych).
- Zaproponować aby
zamówili Mszę św. w intencji zmarłych (dla wielu będzie to pierwszy raz
w życiu).
D. Grudzień – kandydaci do
bierzmowania biorą udział w rekolekcjach adwentowych w parafii.
Wskazane jest aby przynajmniej jedno spotkanie rekolekcyjne było
poświeco-ne tylko dla kandydatów do bierzmowania. Należy
zorganizować dla nich celebrację pokutną i zachęcić do spowiedzi. W
czasie rekolekcji należy wprowadzać kandydatów w życie modlitwy,
organizując w poszczególne dni rekolekcji różne formy modlitwy, aby
ukazać bogactwo tradycji duchowej Kościoła Katolickiego.4
W małych grupach mogą omówić następujące tematy:
- Czym jest
modlitwa? (KKK 2558-2556)
- Jakie
są rodzaje modlitwy? (KKK 2623-2643)
- Jakie
są drogi modlitwy? (KKK 2663-2679)
Zadania apostolskie:
- Przyjść na spotkanie
grupy modlitewnej.
- Poznać grupy, zespoły
formacyjne, charytatywne i modlitewne jaki istnieją w parafii.
- W ramach akcji
charytatywnej włączyć młodzież w przygotowanie i roznoszenie paczek
świątecznych dla biednych i chorych w parafii.
E. Piąte spotkanie – styczeń.
Temat: Ty w wielkim planie Boga.
Proponowane katechezy:
Na horyzoncie.
Bóg
mnie kocha.
Zadania apostolskie:
- Włączyć się w
przygotowanie liturgii słowa podczas Mszy św. w parafii (komentarze,
czytania, śpiew, modlitwa wiernych)
F. Szóste spotkanie – luty.
Temat: Człowiek jest grzeszny i
oddalony od Boga.
Proponowane katechezy:
Zdradziłem miłość.
Wstań i
idź.
Wystarczy
uwierzyć.
Jezus
ratownik.
Zadania apostolskie: ·
- Wybrać jedną formę,
przez którą, do następnego spotkania można przyczyniać się do szerzenia
Królestwa Chrystusowego w swoim otoczeniu.
G. Siódme spotkanie – marzec.
Temat: Jezus obecny w sakramentach.
Proponowane katechezy:
Miłość silniejsza
niż śmierć.
Ten,
który uczy miłości.
Start.
Uczta.
Zadania apostolskie:
- Należy zachęcić
kandydatów do udziału w rekolekcjach wielkopostnych i do spowiedzi
wielkanocnej (plan jw. – rekolekcje adwentowe).
- Postanowienia i
wyrzeczenia na czas Wielkiego Postu.
- Uczestnictwo w
nabożeństwach wielkopostnych: Droga krzyżowa, Gorzkie żale (z kazaniem
pasyjnym). Adoracja Najświętszego Sakramentu w Grobie Pański w Wielki
Piątek.
- Należy też
przewidzieć udział kandydatów we Mszy Krzyżma w Wielki Czwartek w
archikatedrze. „Ważnym momentem, który poprzedza celebrację
bierzmowania, a równocześnie w pewien sposób do niego należy, jest
poświęcenie krzyżma świętego” (KKK 1297).
- Konstytucja o
liturgii świętej (KL 71) podkreśla ścisły związek sakramentu
bierzmo-wania z sakramentem chrztu świętego. Dlatego wskazane jest, aby
kandydaci do bierzmowania uczestniczyli w odnowieniu przyrzeczeń
chrzcielnych podczas liturgii Wigilii Paschalnej w parafii. Mogą stać
ze świecami na środku kościoła.
H. Ósme spotkanie – kwiecień.
Temat: Kościół to Chrystus
żyjący w nas!
Proponowane katechezy:
On czy my.
Komu
dowód osobisty.
Zadania apostolskie:
- Osobiste
zainteresowanie się faktem swojego chrztu. Odwiedzenie parafii chrztu
(zwrócić uwagę na chrzcielnicę). Wzięcie świadectwa chrztu, jeśli odbył
się w innej parafii. Zapoznać się, kto udzielał tego sakramentu. Jakie
są relacje z chrzestnymi? Jakie pamiątki pozostały po chrzcie i
Pierwszej Komunii św.?
I. Dziewiąte spotkanie – maj.
Temat: Życie według Ducha.
Proponowane katechezy:
Moje tak.
Bierzmowanie
to nie happy end.
Różne
są dary Ducha...
Zadania apostolskie:
- · Udział w
nabożeństwach majowych.
J. Dziesiąte spotkanie –
czerwiec.
Temat: „Wypłyń na głębię.”
Proponowane katechezy:
Twoja przyszłość,
Twoje powołanie.
Meta.
Uczyńcie
cokolwiek wam powie.
Co
dalej?
Jestem
świadkiem Jezusa.
Zadania apostolskie:
- W życiu świętych Duch
Święty ukazuje swoją świętość i kontynuuje dzieło zbawienia. Dlatego
należy dobrze poznać życie swojego patrona, a także uzasadnić wybór
nowego patrona, którego imię zostanie przyjęte podczas ceremonii
sakramentu bierzmowania.
K. Jedenaste spotkanie – przed bierzmowaniem.
Omówienie liturgii sakramentu bierzmowania i przygotowanie do czynnego
udziału kandydatów i ich świadków. Przygotowanie czynności
liturgicznych, próba śpiewu i ustawie-nia podczas liturgii, a także
przygotowanie modlitwy wiernych, komentarzy idt.
Bezpośrednio przed przyjęciem sakramentu bierzmowania należy
zorganizować cele-brację pokutną dla kandydatów do bierzmowania i ich
świadków.
W ramach przygotowania do sakramentu bierzmowania można wykorzystać
istniejące formy duszpasterstwa młodzieży np. pielgrzymki, dni
skupienia, rekolekcje zamknięte itd.
Wskazane jest, aby kandydaci uczestniczyli w archidiecezjalnych lub
dekanalnych spotka-niach młodzieży (np. Święto Młodych).
6. W przygotowaniu do sakramentu
bierzmowania można wykorzystać następujące materiały:
- Katechizm Kościoła
Katolickiego, Pallottinum – Poznań 1994.
- Otrzymacie Jego moc.
Katechizm bierzmowanych, Jedność – Kielce 1994.
- Ks. Stanisław Kisiel,
Umocnieni Duchem Świętym, Wydawnictwo Diecezjalne – Sie-dlce 1990.
- Tenże, Dodatek
katechizmowy do Umocnieni Duchem Świętym (Wypisy z „Katechi-zmu
Kościoła Katolickiego”), Wydawnictwo Diecezjalne – Siedlce 1995.
- O. Bonawentura Smolka
OFM, Sakrament Bierzmowania. Materiały przygotowawcze, Wydawnictwo św.
Antoniego – Wrocław 1996.
- Ks. Antoni Gorzandt,
Przyjdź Duchu Święty. Przygotowanie do sakramentu bierzmo-wania,
Wydawnictwo Kurii Biskupiej – Lublin.
- Ks. Ryszard Czekalski
(red.), Katecheza wobec wyzwań współczesności, Płocki Insty-tut
Wydawniczy - Płock 2001.
Należy zachęcić kandydatów,
aby po przyjęciu sakramentu bierzmowania włączyli się w gru-py i
zespoły parafialne, a także czynnie uczestniczyli w przygotowaniu życia
liturgicznego parafii.
Powyższe wskazania duszpastersko-katechetyczne obowiązują na terenie
archidiecezji lubelskiej od dnia ogłoszenia i należy je uwzględnić w
przygotowaniu młodzieży do sa-kramentu bierzmowania począwszy od roku
szkolnego 2001/2002.
|