STATUS ORGANISTY
W ARCHIDIECEZJI LUBELSKIEJ
I. Zasady ogólne
1. Konstytucja o liturgii
świętej Sacrosanctum Concilium podkreśla, że muzyka liturgiczna powinna
w sposób szczególny wyrażać modlitwę i nadawać obrzędom uroczysty
charakter (por. KL 112). W wydanej przez Stolicę Apostolską w roku 1967
Instrukcji o muzyce w liturgii Musicam sacram czytamy: „Jest rzeczą
wskazaną, aby organiści nie tylko umieli grać biegle na powierzonym im
instrumencie, ale posiadali także znajomość ducha świętej liturgii i
wnikali weń, by spełniając swoje zadania, uświetniali nabożeństwo,
zgodnie z naturą poszczególnych jego części i ułatwiali w nim udział
wiernych”.
2. Śpiew i muzyka są nie
tylko ozdobą uroczystej liturgii, lecz również jej integralną częścią.
Śpiew sprzyja zjednoczeniu zgromadzonych i otwiera ich dusze na
przeżywane tajemnice wiary. Poziom muzyki liturgicznej w dużym stopniu
zależy od fachowego przygotowania i zaangażowania organisty, którego
zadaniem jest pomagać wspólnocie wiernych, aby czynnie, pobożnie i
godnie przeżywać święte obrzędy.
3. Dla godnego spełniania swoich obowiązków, zgodnie ze świętością obrzędów, którym ma służyć, organista powinien odznaczać się:
a) odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi,
b) nienagannym życiem osobistym i rodzinnym oraz postawą moralną zgodną z nauką Kościoła,
c) postawą współpracy z duchowieństwem i innymi pracownikami kościelnymi,
d) umiłowaniem liturgii oraz systematyczną pracą, skierowaną na pogłębianie wiedzy i rozwijanie umiejętności muzycznych.
II. Status organisty
1. Organista jest osobą
powołaną do służby muzyczno-liturgicznej w Kościele. Staje się on
pracownikiem kościelnym przez zawarcie umowy o pracę. Pracodawcą jest
instytucja kościelna reprezentowana przez odpowiedni organ.
2. Prawa i obowiązki organisty wynikają przepisów prawa kościelnego, polskiego prawa pracy oraz bezpośrednio z umowy o pracę.
3. Praca organisty,
jakkolwiek ma charakter ściśle religijny, zawiera się w kategoriach
społeczno-prawnych i dlatego powinna być sprawiedliwie wynagradzana.
4. Strony umowy, to jest
pracownik i pracodawca, zgodnie z obowiązującymi przepisami mają prawo
odwoływania się w sprawach spornych do sądu pracy. Zanim to uczynią
mają obowiązek podjęcia próby polubownego rozstrzygnięcia sporu na
forum Archidiecezjalnej Komisji Organistowskiej.
III. Formacja organistów
1. Formacja duchowa ma na
celu systematyczny rozwój życia duchowego organistów. Codzienne
obcowanie z sacrum powinno być traktowane jako szczególny rodzaj
powołania życiowego, a także jako okazja do dawania świadectwa - nie
tylko w czasie posługiwania w liturgii. Pielęgnowaniu i rozwijaniu tej
świadomości służą - organizowane przez Archidiecezjalną Komisję
Organistowską - rekolekcje zamknięte, o terminie i miejscu których
organiści powiadamiani są pisemnie. Znajomość aktualnych dokumentów
Kościoła poświęconych liturgii jest niezbędna do należytego wypełniania
funkcji i prawidłowej formacji organistów. Szczególne miejsce zajmują
tu: Konstytucja o liturgii świętej Soboru Watykańskiego II, Instrukcja
Stolicy Apostolskiej o muzyce w liturgii z 5 maja 1967 r., Instrukcja
Konferencji Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze
Watykańskim II z 8 lutego 1979 r. oraz rozporządzania biskupa
diecezjalnego. Praktyczna formacja duchowa i liturgiczna dokonuje się
przede wszystkim w miejscu, gdzie organista pełni swoją funkcję.
Odpowiada za nią proboszcz lub rektor kościoła, odpowiedzialni za
całokształt życia liturgicznego w danym kościele (por. KPK, kan. 528,
p. 2).
2. Formacja zawodowa,
mająca na celu doskonalenie warsztatu muzycznego, w przypadku
organistów kwalifikowanych odbywa się w zasadzie we własnym zakresie.
Jednakże z uwagi na problemy zawodowe obejmujące dużą część organistów,
konieczna jest wymiana doświadczeń oraz pomoc osób kompetentnych. Służą
temu okresowe spotkania formacyjno-szkoleniowe prowadzone przez
kompetentne osoby i poświęcone aktualnym zagadnieniom z trzech
dziedzin: duchowości, liturgiki oraz muzyki. Formuła tych spotkań
przewiduje konferencję na wybrany temat oraz możliwość dyskusji. Za
wyjątkiem konferencji duchowej, która jest stałym elementem każdego
spotkania, tematyka podejmowanych zagadnień może być ustalana przez
sugestie i aktualne potrzeby uczestników.
IV. Kategorie organistów i kwalifikacje zawodowe
1. Pod względem
posiadanego wykształcenia muzycznego w archidiecezji lubelskiej
istnieją cztery kategorie organistów. Kryterium przynależności do
nich stanowi:
A.
wyższe wykształcenie muzyczne w zakresie gry na organach oraz
przygotowanie liturgiczno-muzyczne w zakresie niezbędnym do pełnienia
funkcji organisty w Kościele katolickim,
B. wyższe lub
średnie wykształcenie muzyczne oraz dodatkowe wykształcenie
specjalistyczne w zakresie organów i liturgiki (studium organistowskie
lub szkoła równorzędna),
C. szkoła muzyczna bez przygotowania specjalistycznego pod warunkiem uzupełnienia kwalifikacji w studium organistowskim,
D. bez
wykształcenia muzycznego pod warunkiem odbywania lub pisemnego
zobowiązania się do niezwłocznego podjęcia nauki w szkole muzycznej lub
studium organistowskim.
2. Kwalifikacje zawodowe
organisty podlegają weryfikacji przez Archidiecezjalną Komisję
Organistowską na podstawie przedłożonych dokumentów oraz opinii. W
przypadkach wątpliwych kandydat na stanowisko organisty kierowany jest
do Archidiecezjalnego Studium Organistowskiego w celu weryfikacji lub
uzupełnienia wykształcenia.
3. Archidiecezjalna
Komisja Organistowska może wyjątkowo zwolnić od powyższej weryfikacji
te osoby, które nie posiadają udokumentowanego wykształcenia, jednakże
legitymują się długoletnią pracą na stanowisku organisty i nienaganną
opinią.
4. Muzyk, który w inny
sposób zdobył wykształcenie muzyczne, może ubiegać się o stanowisko
organisty, uzupełniając kwalifikacje z zakresu liturgiki, muzyki i
śpiewu kościelnego - w tym akompaniamentu i doboru repertuaru – oraz
prowadzenia kościelnych zespołów muzycznych w ramach Archidiecezjalnego
Studium Organistowskiego lub innej przygotowanej do tego instytucji,
np. Instytutu Muzykologii KUL.
V. Zatrudnienie organisty
1. Zasadniczymi warunkami objęcia stanowiska organisty są:
a) odpowiednie kwalifikacje zawodowe,
b) przykładne życie chrześcijańskie,
c) dobra opinia, zwłaszcza z poprzedniego miejsca pracy.
2. Nawiązanie stosunku
pracy z organistą wymaga zachowania formy pisemnej według wzoru
przygotowanego przez Archidiecezjalną Komisję Organistowską.
3. Kandydat na stanowisko organisty powinien zapoznać się z niniejszymi przepisami i złożyć następujące dokumenty:
a) podanie,
b) życiorys,
c) świadectwa pracy,
d) świadectwo chrztu,
e) świadectwo małżeństwa kościelnego (dotyczy osób żyjących w małżeństwie),
f) świadectwo ukończonej szkoły,
g) dyplom organistowski,
h) opinię z
poprzedniego miejsca pracy oraz od proboszcza miejsca zamieszkania
według formularza przygotowanego przez Archidiecezjalną Komisję
Organistowską,
i) świadectwo zdrowia.
4. Wymienione wyżej
dokumenty wraz z projektem umowy pracodawca przedstawia
Archidiecezjalnej Komisji Organistowskiej, która dokonuje weryfikacji
kandydata.
5. Po dokonaniu
weryfikacji kandydata przez Archidiecezjalną Komisję Organistowską
pracodawca podpisuje z nim umowę o pracę w trzech egzemplarzach, z
których jeden przesyła do Archidiecezjalnej Komisji Organistowskiej.
6. Organista może być
zatrudniony dodatkowo w innych dziedzinach życia parafialnego, np. w
kancelarii, na zasadach ustalonych z pracodawcą. Powierzenie
dodatkowych obowiązków należy zaznaczyć w umowie o pracę, zaś ich
zakres należy przedstawić w pisemnym aneksie do umowy o pracę.
7. Organista bez
odrębnego, pisemnego zezwolenia pracodawcy nie może pracować ani
uczestniczyć w dziedzinach działalności gospodarczej, w których Kościół
prowadzi taką działalność.
8. Pracodawca zobowiązany
jest do niezwłocznego powiadomienia Archidiecezjalnej Komisji
Organistowskiej o zwolnieniu stanowiska organisty w jego kościele.
9. Jeżeli organista po
przejściu na emeryturę lub z innych powodów pozostaje na swoim
stanowisku, jednak zakres jego obowiązków ulega zmianie, należy
sporządzić umowę o pracę lub inną umowę cywilno-prawną.
VI. Obowiązki organisty
1. Zasady ogólne:
a)
organista powinien sumiennie wykonywać swoje obowiązki wynikające z
przynależności do Kościoła oraz określone w umowie o pracę,
b) jako
pracownik kościelny powinien odnosić się do wszystkich z należytą
kulturą, życzliwością i uprzejmością. Dotyczy to zwłaszcza relacji z
duchowieństwem jak również kontaktów z interesantami,
c) jako muzyk
kościelny organista powinien ciągle doskonalić swoje wiadomości
teoretyczne i umiejętności praktyczne. Powinien także interesować się
przepisami wydawanymi przez Kościół oraz stosować się - w ramach
przyjętych obowiązków - do poleceń swojego przełożonego.
2. Obowiązki szczegółowe:
a)
akompaniament, granie i prowadzenie śpiewu podczas celebracji
liturgicznych, nabożeństw i innych czynności duszpasterskich, w czasie
których muzyka i śpiew są obowiązujące lub zwyczajowo przyjęte, z
uwzględnieniem bieżących potrzeb i życzeń proboszcza lub rektora i z
zachowaniem przepisów liturgicznych. Porządek celebracji liturgicznych
i nabożeństw ustala proboszcz, rektor lub wyznaczony przez niego
duszpasterz, który uwzględniając czas potrzebny do przygotowania,
odpowiednio wcześniej informuje o tym organistę. Do ważniejszych
celebracji, wymagających czynnego udziału organisty należą w
szczególności:
–
wszystkie Msze św. niedzielne i świąteczne oraz zgodnie z miejscowym
zwyczajem także Msze św. codzienne, zwłaszcza wieczorne,
– liturgia innych sakramentów,
– liturgia Godzin, np. nieszpory,
– liturgia pogrzebowa,
– tradycyjne nabożeństwa jak: Godzinki, adoracje Najświętszego Sakramentu, procesje, nowenny i inne,
– nabożeństwa okresowe: majowe, czerwcowe, październikowe, Gorzkie żale, Droga krzyżowa,
– rekolekcje lub misje parafialne,
b) dobór
śpiewów i muzyki na każdą Mszę św., zwłaszcza w niedziele i
obowiązujące święta oraz pisemna dokumentacja wykonywanych śpiewów,
c) sumienne przygotowanie
się do publicznych wystąpień, zarówno co do poziomu wykonywanej muzyki,
jak też kultury osobistej – strój, higiena, godne zachowanie,
d) czynne uczestnictwo w parafialnych spotkaniach liturgicznej służby ołtarza, dotyczących przygotowania liturgii,
e) troska o
bibliotekę muzyczną, zawierającą nuty, śpiewniki, sprzęt muzyczny i
inne pomoce (np. projektor), będące własnością parafii lub kościoła
oraz utrzymanie ich w należytym porządku i poszanowaniu (książka
inwentarzowa). Koszty z tym związane (zakupy, wykonywanie kopii,
introligator itp.) pokrywa pracodawca na podstawie rachunków. Wydatki
te winny być wcześniej uzgodnione z pracodawcą,
f)
prowadzenie chóru parafialnego, scholi oraz innych muzycznych zespołów
kościelnych, w wymiarze określonym w umowie i na zasadach ustalonych z
proboszczem lub rektorem. W związku z tym organista jest także
odpowiedzialny za: właściwy dobór członków tych zespołów, ich
odpowiednie zachowanie się w kościele, dobór i poziom artystyczny
wykonywanych śpiewów. Dla członków prowadzonych przez siebie zespołów,
organista powinien być niekwestionowanym autorytetem w sprawach kultury
muzycznej, religijnej oraz osobistej,
g) uczenie
wiernych, zwłaszcza dzieci i młodzieży, nowych śpiewów z jednoczesnym
zachowaniem dotychczasowych, w wymiarze określonym w umowie,
h) dbałość o
należyty stan organów: o czystość stołu gry i wnętrza instrumentu. O
wszelkich usterkach należy informować niezwłocznie proboszcza lub
rektora. Fachowa troska o stan techniczny instrumentu - czyli
przeglądy, naprawy, remonty - należy do osób kompetentnych, o
zatrudnienie których troszczy się proboszcz lub rektor,
i) troska o
porządek w chórze i w sali prób. W umowie należy precyzyjnie określić,
uwzględniając miejscowy zwyczaj, zasady sprzątania chóru, w zależności
od jego rozmiarów i wykorzystania, np. dostępu dla ogółu wiernych,
j) udział w
rekolekcjach, konferencjach, dniach skupienia, sympozjach, kursach i
spotkaniach formacyjno-szkoleniowych dla organistów, organizowanych
bądź polecanych przez Archidiecezjalną Komisję Organistowską, o których
mowa w rozdziale III niniejszych przepisów. Koszty uczestnictwa w nich
i dojazdu pokrywa pracodawca,
k) wszystkie
inne obowiązki wyżej nie wymienione, a wypływające z potrzeby
duszpasterskiej oraz miejscowej tradycji, powinny być szczegółowo
wyliczone w zakresie obowiązków, opracowanym przez proboszcza lub
rektora i podpisanym przez obie strony stosunku pracy i stanowiącym
integralną część umowy o pracę,
l) jeśli
umowa obejmuje pracę w kancelarii parafialnej, do zakresu czynności
organisty nie mogą zostać włączone czynności zastrzeżone duszpasterzom
przez prawo kościelne.
3. Organista nie może
należeć do stowarzyszeń i organizacji wprost lub pośrednio wrogich
Kościołowi, ani też z nimi współpracować (por. KPK, kan. 1374).
4. W przypadku
lekceważenia przyjętych obowiązków lub dobrych obyczajów, proboszcz lub
rektor może udzielić organiście upomnienia pisemnego, którego odpis
dołącza się do akt osobowych.
5. Umowa o pracę powinna precyzyjnie określać czas potrzebny do wypełnienia przyjętych obowiązków, tzw. wymiar czasu pracy.
6. Organista jako pracownik kościelny, jest zobowiązany do zachowania dyskrecji oraz tajemnicy służbowej.
VII. Obowiązki pracodawcy
Do obowiązków pracodawcy należy:
1. Troska o sporządzenie precyzyjnej umowy o pracę i jej przestrzeganie.
2. Zapoznanie organisty z zakresem obowiązków oraz sposobem ich wykonywania.
3. Prowadzenie akt osobowych organisty.
4. Zapewnienie organiście godziwych warunków pracy:
a) traktowanie go jako współpracownika w trosce o właściwe formy celebracji liturgicznych i nabożeństw,
b) w sprawach
muzycznych uznawanie jego kompetencji i respektowanie jego opinii,
jeśli są zgodne z duchem liturgii i właściwymi przepisami prawa,
c) troska o stan techniczny instrumentu,
d) dbałość o odpowiednie nagłośnienie,
e) udział w kosztach związanych z ułatwieniem bądź usprawnieniem pracy organisty,
f) opieka duchowa nad członkami chóru i innych muzycznych zespołów parafialnych,
g) ponoszenie kosztów związanych z prowadzeniem i działalnością tych zespołów.
5. Terminowe wypłacanie wynagrodzenia określonego w umowie o pracę:
a) obliczanie
i wypłacanie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, jeśli
nie zawarto umowy określonej w rozdziale IX 1b niniejszych przepisów,
b)
obliczanie, rozliczanie i przekazywanie miesięcznych składek na
ubezpieczenie społeczne do ZUS, jeśli nie zawarto umowy cywilno-prawnej
według rozdziału IX 1b niniejszych przepisów.
6. Przyznawanie i wypłata premii uznaniowej.
7. Udzielenie urlopu
wypoczynkowego zgodnie z zasadami Kodeksu Pracy. W przypadku, gdy
organista w czasie urlopu przebywa w miejscu zamieszkania, może
podejmować za dodatkowym wynagrodzeniem pewne obowiązki, np. posługę
przy ślubach lub pogrzebach. Wynagrodzenie zastępcy organisty w czasie
jego urlopu należy do proboszcza lub rektora.
8. Przyznanie wolnego dnia w tygodniu, z uwzględnieniem okoliczności, o których mowa w rozdziale VIII 2 niniejszych przepisów.
9. Udzielenie urlopu w przypadkach losowych, np. pogrzeb w rodzinie.
10. Życzliwa troska o formację duchową i zawodową organisty.
11. Jeśli organista zajmuje mieszkanie służbowe, należy podpisać z nim umowę najmu, określającą zasady wynajmu lokalu mieszkalnego.
12. Jeśli organista,
według miejscowego zwyczaju, korzysta z budynków czy pomieszczeń
gospodarskich, np. prowadząc hodowlę drobiu dla własnych potrzeb lub
uprawiając pole parafialne i czerpiąc z tego dochody, należy podpisać z
nim stosowną umowę dzierżawy.
13. Jeśli organista
mieszka poza miejscem pracy, należy zapewnić mu pomieszczenie socjalne,
np. w domu parafialnym, gdzie mógłby spędzić czas wolny między
obowiązkami, posilić się itp.
VIII. Prawa organisty
1. Organista ma prawo do
urlopu zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy. Czas urlopu nie powinien
kolidować z ważnymi wydarzeniami w życiu parafii, np. odpust, wizytacja
kanoniczna itp. Organista powinien pomóc proboszczowi lub rektorowi w
znalezieniu na ten czas odpowiedniego zastępcy.
2. Organiście przysługuje
jeden dzień wolny w tygodniu, nie może to być jednak sobota ani
niedziela. W przypadku, gdy w dzień wolny od pracy organisty przypada
święto kościelne, organiście przysługuje inny dzień wolny od pracy.
3. Przy przejściu na emeryturę lub rentę organiście przysługuje odprawa zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy.
IX. Wynagrodzenie organisty
1. Istnieją dwie formy zatrudnienia i wynagrodzenia organistów:
a)
umowa o pracę, umowa o dzieło lub umowa zlecenia zawarta pomiędzy
parafią lub rektoratem a organistą. Zasady wynagrodzenia w tym
przypadku określone są w punktach 2-4 niniejszego rozdziału.
b) umowa
cywilno-prawna z organistą, który prowadzi samodzielną działalność
gospodarczą (świadczenie usług organistowskich na rzecz parafii).
Zasady sporządzania takiej umowy określa punkt 5 niniejszego rozdziału.
2. Na fundusz, z którego wypłaca się wynagrodzenie organisty, składają się:
a) prowizja od parafialnych dochodów z tzw. iura stolae, po odliczeniu stypendium mszalnego w wysokości:
– w parafii, w której pracuje jeden kapłan odlicza się 35%,
– w parafii, gdzie pracuje dwóch kapłanów dolicza się 30%,
– w parafii, gdzie pracuje trzech i więcej kapłanów odlicza się 25%.
b) prowizja z opłat wnoszonych w kancelarii parafialnej w wysokości:
– w parafii, w której pracuje jeden kapłan, odlicza się 50%,
– w parafii, gdzie pracuje dwóch i więcej kapłanów, odlicza się 40%.
c) prowizja od wszystkich stypendiów mszalnych, także binowanych, w wysokości 20%.
3. Podstawę pensji organisty stanowią:
a)
stawka zasadnicza (etat lub jego część), której wysokość powinna być
kształtowana i systematycznie korygowana w odniesieniu do przeciętnego
wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej,
b) dodatek za kwalifikacje zawodowe:
– kategoria A - 20% wynagrodzenia zasadniczego
– kategoria B - 15% wynagrodzenia zasadniczego
– kategoria C - 10% wynagrodzenia zasadniczego
c) zakres obowiązków wchodzących w skład etatu:
– granie
podczas liturgii i nabożeństw oraz przygotowanie do nich. Liczba godzin
zależy tu od wielkości parafii i charakteru duszpasterstwa, np.
czuwania, adoracje, itp. Przerwa pomiędzy nabożeństwami krótsza niż 1
godz. nie przerywa ciągłości pracy,
– uczenie wiernych śpiewu,
– prowadzenie chóru i przygotowanie do próby,
– przygotowanie się i prowadzenie scholi,
– gotowość do posługi - dotyczy zwłaszcza pogrzebów. Liczbę godzin oblicza się dzieląc ilość pogrzebów w roku przez ilość tygodni,
– prowadzenie kancelarii,
– inne zajęcia określone w umowie.
d) dodatek za
staż pracy na stanowisku organisty: 1% za każdy rok pracy w danej
parafii i innych parafiach w archidiecezji lubelskiej, ale nie więcej
niż za 20 lat.
3. Zasady wynagrodzenia
organisty powinny być precyzyjnie określone w umowie. Dodatkowe
wynagrodzenie przysługuje organiście z tytułu dodatkowych prób chóru,
za występy chóru i udział w konkursach.
4. W przypadku choroby organisty mają zastosowanie odpowiednie przepisy obowiązujące w tym zakresie.
5. W przypadku, gdy
organista prowadzi samodzielną działalność gospodarczą (świadczenie
usług organistowskich), parafia lub rektorat i organista w umowie
określają zakres świadczonych usług oraz maksymalne kwoty pobieranych
przez organistę opłat od wiernych za wykonywane posługi. Normy
dotyczące kwalifikacji i formacji organisty w przypadku sporządzenia
takiej umowy pozostają w mocy.
X. Rozwiązanie umowy o pracę
1. Stosunek pracy z organistą wygasa w przypadkach przewidzianych w ustawodawstwie pracy.
2. Rozwiązanie stosunku pracy może nastąpić przez:
a) wygaśnięcie umowy,
b) porozumienie stron,
c) wypowiedzenie każdej ze stron,
d) bez wypowiedzenia, w trybie natychmiastowym zgodnie z art. 52-53 Kodeksu Pracy.
3. Jeżeli organista bez
usprawiedliwienia nie podejmuje pracy, spóźnia się, lub w inny sposób
narusza swoje obowiązki, np. pełniąc funkcje parafialne w stanie
wskazującym na spożycie alkoholu, odnosząc się w sposób niekulturalny
do duszpasterzy bądź interesantów, występując przeciw wierze lub
moralności, należąc do organizacji wrogich Kościołowi, itp., pracodawca
poza sankcjami przewidzianymi w Kodeksie Pracy, może nałożyć na niego
karę porządkową w wysokości przewidzianej w Kodeksie. Rażące naruszanie
obowiązków pracowniczych daje możliwość rozwiązania umowy przez
pracodawcę w trybie dyscyplinarnym.
4. Organista jest
zobowiązany opuścić mieszkanie służbowe, przekazać proboszczowi lub
rektorowi instrumenty, materiały muzyczne oraz wszystkie inne
powierzone mu rzeczy lub sprawy, najpóźniej w dniu rozwiązania stosunku
służbowego lub w innym dniu wyznaczonym przez pracodawcę.
5. Zarówno samo
rozwiązanie umowy, jak też wszelkie spory wynikające z interpretacji
umowy o pracę powinny być rozwiązywane w duchu wzajemnego szacunku,
zrozumienia i wspólnej troski o nadrzędne dobro Kościoła.
Przewodniczący Archidiecezjalnej Komisji Organistowskiej - ks. Stanisław Duma
UMOWA O PRACĘ
(wzór)
Parafia rzymskokatolicka pod wezwaniem
...............................................................................................
w
............................................................................................................................................................
reprezentowana przez ks.
........................................................................................................................
zawiera z Panem (Panią)
..........................................................................................................................
umowę o pracę, która wchodzi w życie z dniem
.......................................................................................
Pan (Pani)
...............................................................................................................................................
obejmując stanowisko organisty przyjmuje na siebie następujące obowiązki:
1. Ustalanie repertuaru, prowadzenie śpiewów i gra na organach podczas:
a) Mszy św. niedzielnych i świątecznych (ilość),
b) Mszy św. w dni powszednie (ilość);
c) udzielania innych sakramentów św. (małżeństwo, chrzest),
d) liturgii pogrzebowej,
e) Liturgii Godzin (np. Nieszpory),
f) nabożeństw okresowych (np. majowe, czerwcowe, Gorzkie żale itp.)
g) nabożeństw okolicznościowych (wg miejscowych zwyczajów) i
wynikających z potrzeby duszpasterskiej (po wcześniejszym
zawiadomieniu).
2. Prowadzenie dokumentacji ostatnio wykonywanych śpiewów (zwłaszcza niedzielnych).
3. Prowadzenie parafialnych zespołów muzycznych (chór, schola i inne jeśli są; ilość godzin).
4. Systematyczne uczenie nowych śpiewów liturgicznych (pieśni,
aklamacji), z zachowaniem dotychczasowych śpiewów i tradycji.
5. Dbałość o czystość i stan techniczny (zgłaszanie usterek) warsztatu pracy (organów).
6. Dbałość o parafialną bibliotekę muzyczną (nuty, śpiewniki, inne instrumenty - jeśli są).
7. Prowadzenie kancelarii parafialnej (dokładnie wymienić zakres
obowiązków): spisywanie akt, wystawianie dokumentów, przyjmowanie ofiar
itp.
8. Inne obowiązki (np. funkcja kościelnego, na stałe, bądź w
tylko w dniu i: wolnym kościelnego, itp.); dokładnie określić ich
zakres.
9. Zachowanie dyskrecji i tajemnicy służbowej (dotyczy zwłaszcza spraw kancelaryjnych).
10. Szacunek okazywany każdemu człowiekowi, zwłaszcza przełożonym i interesantom.
11. Osobisty przykład życia chrześcijańskiego oraz systematyczna troska
o ubogacenie życia wewnętrznego i wiedzy religijnej (modlitwa,
sakramenty św.).
12. Udział w spotkaniach formacyjnych.
13. Szczere zaangażowanie we współpracę z duchowieństwem na zasadach wzajemnego poszanowania praw i kompetencji.
Pozostałe kwestie wymagające precyzyjnego określenia:
1. Zakres prac i obowiązków podejmowanych poza parafią (za zgodą proboszcza).
2. Działalność w organizacjach (zwłaszcza politycznych).
3. Zasady wyznaczania urlopu i dnia wolnego (zgodnie z dekretem).
4. Wynagrodzenie organisty stosownie do kategorii, wraz z dodatkami za staż i wykształcenie (zgodnie z dekretem).
5. Zasady korzystania z mieszkania służbowego, a także innych zabudowań
oraz gruntów parafialnych, tradycyjnie używanych przez organistę.
6. Zmiany w umowie oraz jej rozwiązanie (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa).
7. Weryfikacja projektu umowy o pracę przez Archidiecezjalną Komisję Organistowską.
(miejscowość) .................................. , (data) .......................................
(podpis proboszcza lub rektora) |
(podpis organisty) |
__________________________________
*Niepotrzebne pominąć.
WZÓR OPINII PROBOSZCZA MIEJSCA
DLA KANDYDATA NA STANOWISKO ORGANISTY
(dla potrzeb Archidiecezjalnej Komisji Organistowskiej)
1. Personalia opiniowanego.
2. Wykształcenie oraz kwalifikacje zawodowe.
3. Staż pracy na stanowisku organisty (łącznie).
4. Stan cywilny, sytuacja rodzinna.
5. Okres objęty opinią.
6. Poziom życia moralnego.
7. Poziom życia religijnego (m.in.: życie
sakramentalne, udział w rekolekcjach i spotkaniach formacyjnych dla
organistów).
8. Kultura osobista.
9. Kompetencje zawodowe (m.in. znajomość liturgii,
dobór śpiewów, zdolność improwizacji w sytuacjach nadzwyczajnych,
akompaniament w różnych tonacjach, sposób i skuteczność uczenia nowych
śpiewów, poziom artystyczny prowadzonego chóru i innych zespołów,
możliwości koncertowe, dbałość o systematyczne podnoszenie
kwalifikacji).
10. Kompetencje w sprawach kancelaryjnych.
11. Inne sprawy na które należy zwrócić uwagę przy sporządzaniu umowy o pracę.
(pieczęć parafii) |
(podpis proboszcza) |
(miejscowość) ....................................... , (data) .......................................................
|