STATUT RAD DUSZPASTERSKICH
ARCHIDIECEZJI LUBELSKIEJ
Lublin,
28 sierpnia 2012 r. - Nr 722/Gł/2012 - Abp
Stanisław Budzik
1. Rada Duszpasterska
stanowi, zgodnie z kan. 536 KPK, ciało doradcze,
które pod kierownictwem proboszcza lub rektora kościoła czuwa nad
organizacją życia duszpasterskiego we wspólnocie parafialnej lub we
wspólnocie wiernych gromadzącej się przy kościele rektoralnym, a w
szczególności:
a)
wspiera kapłanów w organizacji życia duszpasterskiego,
b) inspiruje i
wspiera inicjatywy duszpasterskie w dziedzinie życia liturgicznego,
apostolstwa, dzieł pobożności i miłosierdzia,
c) niesie pomoc w
przeprowadzeniu oceny stanu religijno-moralnego parafii, z
uwzględnieniem zachodzących przemian społeczno-kulturowych,
d) bierze udział w
opracowaniu rocznego parafialnego programu duszpasterskiego, w oparciu
o program ogólnopolski i diecezjalny,
e) buduje wśród
parafian klimat zaufania do Kościoła oraz podejmowanych inicjatyw
duszpasterskich,
f) wspiera
działalność ruchów, stowarzyszeń katolickich i grup duszpasterstwa
specjalnego,
g) wspiera
proboszcza (rektora) w zarządzaniu dobrami majątkowymi oraz w pracach
administracyjno-gospodarczych, w tym opiniuje, zgodnie z odrębnymi
przepisami, wnioski dotyczące zaciągania przez parafię (rektorat)
kredytów i innych zobowiązań o charakterze materialnym i w tym zakresie
spełnia zadania określone w kan. 537 KPK.
2. Nie tworzy się rad
duszpasterskich w ośrodkach sprawowania kultu nie
będących parafią ani rektoratem.
3.1. W skład rady wchodzą
trzy grupy członków: członkowie z wyboru,
członkowie z urzędu oraz członkowie mianowani przez proboszcza
(rektora). Liczba członków rady pochodzących z wyboru dokonanego przez
wspólnotę wiernych nie może być mniejsza od liczby członków mianowanych
przez proboszcza (rektora).
3.2. Członkami rady mogą
być jedynie praktykujący katolicy, którzy
przyjęli sakrament bierzmowania i są znani z nienagannych zasad
moralnych.
3.3. Łączna liczba
wszystkich członków rady nie może przekroczyć 30
osób.
3.4. Z urzędu należą do
Rady:
a)
proboszcz (rektor), który pełni funkcję przewodniczącego rady,
b) delegat
wikariuszy,
c) delegatka sióstr
zakonnych zatrudnionych w danym ośrodku duszpasterskim,
d) przedstawiciel
osób świeckich zatrudnionych w pracy duszpasterskiej danego ośrodka
(katecheci, organista, kościelny),
e) Przedstawiciele
wydelegowani przez stowarzyszenia i ruchy katolickie działające w danym
ośrodku w liczbie nie więcej niż trzy osoby,
f) do parafialnej
rady duszpasterskiej należą także rektorzy wszystkich kościołów
znajdujących się na terenie parafii oraz przedstawiciel innych wspólnot
zakonnych posiadających dom na terenie parafii.
4.1. Zależnie od
wielkości ośrodka i stopnia zaangażowania wiernych,
liczba członków rady pochodzących z wyboru wynosi 8-12. Ich dokładną
liczbę określa proboszcz (rektor).
4.2. Zasady ich wyboru
określa osobny regulamin.
4.3. Członkowie rady z
wyboru mogą pełnić swój mandat nie dłużej niż
przez trzy kolejne kadencje, tzn. 15 lat.
4.4. Lista wszystkich
członków rady winna być przekazana do kancelarii
Kurii Metropolitalnej oraz dziekanowi w terminie dwóch tygodni po
zaprzysiężeniu rady.
5. Zastępca
przewodniczącego rady zostaje wybrany na jej pierwszym
posiedzeniu bezwzględną większością głosów. Może nim być jedyne osoba
świecka. Jeśli dwaj kandydaci uzyskają jednakową liczbę głosów,
przeprowadza się osobne głosowanie jedynie nad wyłonioną dwójką. Jeśli
ponownie uzyskają oni jednakową liczbę głosów, zastępcą
przewodniczącego zostaje starszy z nich. Przewodniczący podczas
pierwszego posiedzenia, po konsultacji z radą, wyznacza sekretarza
rady, którego obowiązkiem jest prowadzenie protokołów ze wszystkich
zebrań rady.
6. Częstość zebrań rady
zależy od potrzeb duszpasterskich, ale nie
rzadziej niż dwa razy w roku. Zebrania zwołuje przewodniczący,
przekazując zaproszenia przynajmniej dwa tygodnie przed zebraniem.
Zebrania nadzwyczajne mogą być również zwoływane, kiedy przynajmniej
połowa członków rady zgłosi taki wniosek przewodniczącemu w formie
pisemnej.
7.1. Do ważności uchwał
rady wymagany jest udział w jej posiedzeniu
przynajmniej połowy jej członków. Decyzje podejmowane są bezwzględną
większością głosów obecnych członków rady. W przypadku równej liczby
głosów, przeważa głos przewodniczącego.
7.2. Proboszcz lub rektor
dysponuje prawem weta w stosunku do każdej z
uchwał. Jego sprzeciw powoduje nieważność uchwały.
7.3. Jeśli 2/3 członków
rady zgłosi zastrzeżenia do weta wniesionego
przez przewodniczącego, sprawę rozstrzyga biskup diecezjalny.
8.1. Kadencja członków
rady trwa 5 lat i jest liczona w sposób
jednolity dla wszystkich parafii (rektoratów) w archidiecezji, z
zastrzeżeniem art. 11 i 12.
8.2. Członkostwo w radzie
ustaje na skutek śmierci, złożonej
rezygnacji, utraty przynależności do danej wspólnoty z powodu zmiany
zamieszkania, utraty funkcji, na podstawie której uzyskano członkostwo
w radzie, na skutek deklaracji przewodniczącego rady stwierdzającej
postępowanie członka rady sprzeczne z nauczaniem Kościoła katolickiego
lub na skutek odwołania.
8.3. Członek rady może
złożyć rezygnację w czasie trwania kadencji. W
takim wypadku wymagana jest forma pisemna. Rezygnacja osiąga skutek z
chwilą doręczenia pisma przewodniczącemu rady.
8.4. W przypadku utraty
członkostwa przez członka rady pochodzącego z
wyboru, na jego miejsce pozostali członkowie rady zwykłą większością
głosów wybierają nowego członka, ale jedynie w wypadku, gdy liczba
członków z wyboru będzie niższa od minimalnej wymaganej niniejszym
statutem.
8.5. W przypadku śmierci
lub zmiany miejsca zamieszkania członka Rady
pochodzącego z nominacji, na jego miejsce przewodniczący może mianować
nowego członka.
8.6. W przypadku, gdy
postępowanie członka rady stoi w sprzeczności z
nauczaniem Kościoła lub narusza publicznie dobre obyczaje,
przewodniczący rady, po konsultacji z dziekanem (w przypadku parafii
dziekańskich z wicedziekanem), wydaje deklarację stwierdzającą
wygaśnięcie mandatu członka rady.
8.7. Członek z nominacji
może być odwołany z ważnej przyczyny przez
proboszcza (rektora) w trakcie trwania kadencji.
8.8. Członek z wyboru
może z powodu ważnej przyczyny zostać odwołany
przez członków rady większością 2/3 głosów.
8.9. Osobom, o których
mowa w art. 8.6, 8.7 i 8.8 przysługuje prawo
odwołania się do biskupa diecezjalnego w terminie 10 dni od daty
zakomunikowania decyzji.
9. Przewodniczący, w
uzasadnionym przypadku, po konsultacji z dziekanem
(w przypadku parafii dziekańskich z wicedziekanem), może odwołać
mianowanego przez siebie członka rady i na jego miejsce powołać inną
osobę. Na rozwiązanie całej rady przed upływem kadencji musi uzyskać
pisemną zgodę biskupa diecezjalnego.
10. Z chwilą wakansu na
urzędzie proboszcza (rektora) działalność rady
ulega zawieszeniu. Nowy proboszcz (rektor) w ciągu trzech miesięcy od
objęcia parafii może potwierdzić radę w dotychczasowym składzie lub po
konsultacji z dziekanem (w przypadku parafii dziekańskich z
wicedziekanem), może zarządzić ustanowienie jej na nowo.
11. W przypadku
zarządzenia wyborów uzupełniających lub konieczności
ustanowienia na nowo rady z powodów wymienionych w art. 9 i 10,
kadencja rady liczona jest w następujący sposób:
a)
jeśli ustanowienie rady ma miejsce w ciągu pierwszych trzech lat
kadencji – ustanowienie rady następuje na dokończenie bieżącej kadencji;
b) jeśli
ustanowienie rady ma miejsce w ciągu dwóch ostatnich lat kadencji –
ustanowienie rady następuje na dokończenie bieżącej kadencji i pełną
kadencję następną.
12. Biskup diecezjalny
może zdecydować, na wniosek proboszcza (rektora)
lub z własnej inicjatywy i po konsultacji z dziekanem (w przypadku
parafii dziekańskich z wicedziekanem), o przedłużeniu lub skróceniu
kadencji rady.
13. Posiedzenia rady nie
mają z zasady charakteru publicznego. Można na
nie zapraszać ekspertów i konsultantów, którym nie przysługuje jednak
prawo głosu.
14. W ramach rady
powołuje się w zależności od potrzeb komisje lub
zespoły specjalistyczne.
15. Niniejszy statut
wchodzi w życie z dniem zarządzenia wyborów do rad
duszpasterskich w roku 2012 i z tym dniem tracą wszystkie wcześniejsze
przepisy prawa partykularnego odnoszące się do rad parafialnych.
|
+
Stanisław Budzik
Arcybiskup
Metropolita Lubelski |
ks. Wojciech
Pęcherzewski
Kanclerz |
|
|